Curăță janta, verifică fisuri sau deformări și schimbă garnitura ventilului. Confirmă compatibilitatea dimensiunilor (anvelopă/jantă), tipul TL/TT și indicele de sarcină/viteză. Lucrează doar cu echipamente dedicate și purtând protecții.
Inspirat din bune practici Michelin & Bridgestone.
Lubrifiază ușor taloanele și marginile jantei cu produs compatibil. Așază anvelopa corect (respectă sensul de rotație la modelele direcționale) și centreaz-o. Pentru jante multi-piesă, respectă ordinea și toleranțele producătorului.
Montează roata pe butuc, prinde piulițele manual pentru centrare, apoi strânge în cruce, în trepte, până la cuplul recomandat de producătorul vehiculului. Recontrolează cuplul după primii ~50 km.
Umflă în cușcă de siguranță până când taloanele se așază complet. Setează presiunea „la rece” conform tabelelor de sarcină ale producătorului, în funcție de axă și încărcare. Evită atât sub-umflarea, cât și supra-umflarea.
Controlează eventuale pierderi de aer, bătăi sau deformări. Verifică etanșarea ventilului și echilibrul roții. Efectuează un test scurt de drum și inspectează din nou roata.
Măsoară regulat presiunea, urmărește uzura uniformă și alinierea. Nu amesteca pe aceeași axă anvelope cu diferențe mari de uzură sau diametru. Respectă limitele de sarcină și viteză înscrise pe flanc.
Nu repara sau umfla anvelope deteriorate structural. Nu sta în planul talonului la umflare. Folosește cușcă, furtun cu supapă și manometru calibrat. Intervine doar personal instruit.
Tabele sarcină/presiune și recomandări detaliate sunt disponibile în cataloagele producătorilor. Consultă documentația vehiculului pentru cupluri și proceduri specifice axelor.
Ex.: „Load & Inflation Tables” Bridgestone, ghiduri de montaj Michelin (TBR).
Acest ghid este orientativ. Urmează întotdeauna instrucțiunile specifice jantei, anvelopei și vehiculului tău. Dacă vrei, pot adapta textul pentru flota ta (axe, presiuni țintă, rute și sarcini).